White Hell

Är det värt att åka 30 mil norr om polcirkeln för att provköra en bil? Absolut. I alla fall om det är däcken som ska testas. Det är nämligen där som den finska staden Ivalo ligger och det område som kallas för White Hell. Ett namn som syftar på den hårda påfrestningar som testbanorna utsätter däcken för. Det är snö, det är is och man testar däcken till deras allra yttersta.

white hell

Bild över White hell (Tagen från www.nokiantyres.se)

White Hell är ett område som består av 700hektar där ett flertal olika testteam och produktutvecklare samsas för att prova fram de bästa vinterdäcken. Det är lika känt som tyska Nürnburgring (Green Hell) även om underlaget är den stora skillnaden på dessa två testområden.

Här simuleras de extrema situationer som uppstår under vinterhalvåret i Sverige och de övriga nordiska länderna. Situationer som sätter mycket höga krav på däcken. För även om kraven är höga både på sommar- och vinterdäck så är svårigheterna extra stora med att få fram riktigt bra vinterdäck. Det är därför som över 50 % av hela utvecklingskostnaden för Nokian däck läggs på produkttester varav många sker just på dessa banor.

Testcentret

Testcentret är uppbyggt av 20 olika testbanor som tillsammans skapar testvägar på 10 mil. Dessa underhålls under hela vintern för att maximera möjligheten för testare att verkligen sätta däcken på prov. Bland annat testar man däckens greppförmåga samt broms- och accelerationsegenskaper.

Ungefär 40.000 däck hinner man testa under ett år. Det är då 20.000 sommardäck och 20.000 vinterdäck. För även om det är en speciellt byggd vinterbana så finns det flera fördelar att även prova sommardäckens egenskaper på delar av banorna.

Öppet för olika tester

Även om Nokian Tyres har sin egen produktutveckling här så är de öppna för att flera aktörer kan komma hit och göra oberoende tester. Bland annat har Allt om Bilar samt Motormännen varit här för att göra tester som sedan publicerat i dessa tidningar.

”Allt fler motortidningar gör testbesök hos oss. De äter inte resurser från Nokian Tyres egen produktutveckling, utan är en naturlig del av vår verksamhet här i arktiska förhållanden”, berättar testchef Petri Peltoniemi.

Nokian erbjuder alltså organisationer att ta del av deras bana vilket indirekt ger dem en hel del reklam. Orsaken är att de under flera år fått ”Bäst i test” med sina Nokian Hakkapeliitta. I flera oberoende tester under 2015 och 2016 har detta däck, tillsammans med ett från Continental legat etta eller två. Att de varierar om den bästa placeringen i testerna beror främst på vad testpersonerna valt att prioritera när de satt betygen. Men att det är ett företag som levererar toppdäck är tydligt. Genom att erbjuda sin testbana kan de alltså få ut budskapet om deras däcks höga kvalité. Men smakar det – så kostar det. I en jämförelse av vinterdäck på Däckpriser.nu är det tydligt att kvalité kostar. Både Nokian och Continental ligger en hel del över de övriga däcken gällande pris.

Än så länge går det inte att besöka White Hell som privatperson och provköra på banorna. Området är enbart öppet för Nokian och för oberoende tester.